18 d’abril del 2008

Parecidos razonables conjunts (by cayecaturas)

Bones a tots cofrares. Com que a n'es màster m'estic avorrint un coió i mig pos m'he posat a mirar s'sport una mica y a un dels links (exactament és sa pàgina web des dibuixant de s'sport) i he trobat aquests tres pòsters amb parecidos razonables a partir de d'un mescladis. Aquí vos ho deix


I bé, aquest és de collita pròpia

Bojan Krkic


Mireia Belmonte (nedadora)



Desde el màster hasta los huevos, Rufire

16 d’abril del 2008

LEE: Jornada 16

Al·lots, ja tenim CAMPIONS DE SA LLIGA DE S'EIXAMPLE ESQUERRE 2007/2008!!!

Amb tots voltros, es guanyadors de sa LEE, es NEW'S TEAM!

De dreta a esquerra, Chevi, Pibito, Gines, Brunx i Lluc (falta en Tomeu)

Com a caudillo i presi en funcions de sa LEE (i con rival gerrètic) vos don s'enhorabona pes títol, ha estat arribar i moldre! Sa cosa ha estat disputada fins casi sa darrera jornada, però vos ho mereixeu perquè heu aconseguit guanyar es Gerrets ses dues vegades i acabar imbatuts sa temporada (amb es permís dets Àngels).

Es partit que decidia es campionat no va tenir més història, ja que es New's arrollaren uns desconeguts Buidadotes, i amb un parcial de 7 a 0 esborraren tota ombra de suspens en es final de Lliga. Es resultat final (9-1) posa en relleu sa diferència de qualitat entre una i altra plantilla. Esperem que a sa Champions ses coses no siguin tan fàcils pes jovenets. Es partit Àngels - Tramuntana no se va jugar a causa de... (rellenau aquí lo que cregueu, segur que endivinau...).

Resultats de sa jornada



Classificació de sa jornada



Propera (i darrera) jornada




Vendreu, Tramuntares???

POST NECESARIO

Al lio. 1989 - Empezamos con un poco de Kevin Schwantz vs. Wayne Rayney.


1991 - Última vuelta: Rayney, Schwantz, Doohan y Kocinski.


1992 - Rayney, cuando no lo cogia ni Dios.


1980's - Mamola liando de las suyas y liandosela a Eddie Lawson.


1980's - Eddie Lawson, al amo de los 80.



PD: Son una pena los comentarios, paupésimos en general.

Coldplay-Estrena-Barcelona

Coldplay estrenarà el seu nou disc a Barcelona al juny



Chris Martin i la seva banda han escollit Barcelona per a la presentació mundial del seu esperat quart disc, amb què Coldplay trencarà tres llargs anys de silenci. Serà al juny, davant de només mil persones --en aquests moments s'està estudiant en quin emplaçament--, i vindran periodistes de tot el món. L'expectació per veure com sona Viva la vida or death and all his friends --rocambolesc nom sorgit de la unió de dues de les seves noves cançons-- guanya punts a mesura que s'acosta la data de sortida, el 17 de juny. Ahir, la discogràfica va anunciar el títol definitiu i el repertori.
La fascinació de Coldplay per Barcelona no és nova: el juliol del 2007 es van passejar per esglésies i catedrals de la ciutat, per acabar a Santa Maria del Mar gravant un videoclip. "Ens instal.lem on podem: davant d'un altar, sota el púlpit... Hem estat tocant als peus de l'arcàngel. És una escena estranya: un reguitzell de sants miren avall impassibles quatre membres d'una banda, col.locats al voltant d'un micro, cantant junts molt alt mentre els acords de les guitarres gravades reverberen a tota l'església", va relatar el conjunt a la seva pàgina web oficial.

EXPERIMENTS DE BRIAN ENO
Segons sembla, la intenció del grup que ha d'animar la convulsa escena rockera britànica és apostar per un so més experimental. "Sentíem que amb els tres primers discos s'havia tancat una espècie de trilogia; per això ara intentem explorar amb altres sonoritats, amb diferents colors", va aclarir el cantant i timoner indiscutit Chris Martin.
Per a aquesta missió, van reclutar perquè s'encarregués de la producció ni més ni menys que Brian Eno (l'ex-Roxy Music que ara està treballant amb el més nou d'U2), que apareix en els títols de crèdit amb Markus Dravs. El resultat són arranjaments més electrònics, que aporten més dinamisme a la seva proposta.
En la música i les lletres d'aquest compacte reflecteixen, segons el mateix vocalista, la força de la temàtica hispana; "les vistes, els sons i els sabors de Llatinoamèrica i Espanya". Els autors de Parachutes, el disc que els va llançar a la fama el 2000, van examinar també els cels de l'Argentina, Xile, el Brasil i Mèxic, a la caça d'inspiració per al llançament que prendrà el relleu de X&Y. Està per veure si tantes influències divines els ajudarà a superar els 10 milions d'exemplars que van vendre d'aquest treball.

El 1953 Frida Kahlo va portar a terme la seva única exposició individual a Mèxic, li van amputar la cama dreta per gangrena i, un any després, va pintar aquest quadro de la foto: Sandías con leyenda: Viva la vida. Al cap
d'uns quants mesos, va morir a la seva Casa Azul de Coyoacán. Aquest colorista cant a la vida (tan seguit d'una dolorosa i prematura mort) ha inspirat molts artistes. I Coldplay no ha volgut ser menys. Quan la banda va anunciar que el títol del disc seria Viva la vida --inicialment es limitava a aquesta primera frase i cançó--, Martin va aclarir a la revista Rolling Stone que feia "referència a la llegenda que apareix en un quadro de Frida Kahlo; és la nostra manera de reconèixer l'audàcia amb la qual va afrontar les malalties. Hi ha molta gent que pensa que la frase ve de Ricky Martin, i, francament, resulta molt divertit".

Font: El Periódico de Catalunya

Aquí vos deix es tracklist des nou disc que tenen penjat a sa seva súperweb, i una cançoneta...



14 d’abril del 2008

Antònia Font al Liceu



Megaenveja!!



Laportúñez

Pamplona!

Estacions fantasmes de Barcelona

Na Bel Jaume (allegada de 2n ordre, cofrare des tudats) m'ha fet arribat aquest interessantíssim (a la par que llarg) document sobre ses estacions fantasmes de Barcelona. He trobat interessant compartir-ho amb sa resta de cofrares. Si trob informació sobre qui ho ha fet promet posar-ho...:P

Ale, disfrutau!

El metro de Barcelona te un seguit d'estacions que, o be es feren però mai arribaren a funcionar, o be quedaren fora d'us i les clausuraren.

Les estacions aquestes segueixen allà soterrades i aturades en el temps enmig de la foscor.

Arreu a aquestes estacions perdudes se les anomena estacions fantasma.

Les estacions fantasma del metro de Barcelona son tot un misteri que poca gent coneix.

Jo de petit vaig flipar un dia en veure mirant per la finestra del metro una estació de la Línia 4 en la que no s'aturava mai el metro entre les estacions de Jaume I i Barceloneta (és la estació fantasma de Correus). El tema sempre em va intrigar, fa poc em va donar per investigar la cosa a fons i aquí teniu un breu resum amb imatges incloses de totes les estacions fantasmes del metro de Barcelona.

A Barcelona hi ha un total de 13 estacions fantasmes. 11 de metro i 2 de Rodalies RENFE. Son les següents:

A la Línia 1: Bordeta, Catalunya, Espanya, Santa Eulàlia i Universitat.

A la Línia 3: Ferran i Travessera.

A la Línia 4: Banc, Correus i Roquetes.

A la Línia 5: Gaudí,

A rodalies RENFE: Bifurcació-Vilanova i Vallcarca.


ESTACIÓ DE GAUDÍ




Línia: 5 (inicialment l'estació era de l'antiga Línia 2)

Lloc on és: entre les actuals estacions de Sagrada Família i Hospital de Sant Pau.

Història:

Aquesta estació mai arribà a funcionar. Es va construir al voltants de 1968 preveient una ampliació que finalment quedà sense fer per manca de recursos. Esta situada entre els carrers Marina i Lepant (sota la Sagrada Família). Havia de ser una estació de correspondència amb la antiga línia 2 i tenir utilitat per l'accés dels turistes a la Sagrada Família. La estació està construïda, te andanes, i passadissos i escales mecàniques, tot i que les escales mecàniques estan a mig fer i els hi manquen els graons. No va arribar a usar-se mai perquè en unificar-se el tram Horta-Sagrada Família amb la Línia 5 va deixar de tenir sentit posar-la en us. El que es volia fer inicialment era dur la línia 2 de Gaudí a Horta perquè aleshores la Línia 5 es volia fer anar fins la Pau. En obrir-se el tram de la Línia 5 entre Diagonal i Sagrada Família es va decidir unir aquesta nova línia de manera provisional amb el tram que ja havia fet de la antiga Línia 2 fins Horta. Finalment el projecte inicial es va anar aplaçant i s'acabà deixant així i aleshores fou quan la estació de Gaudí va deixar de tenir sentit.
En tornar a reprendre el projecte de la Línia 2 s'el va fer anar cap a la Pau (que era cap on hauria d'haver anat la 5 segons els plans inicials) i s'hagueren de construir noves andanes per la estació de Sagrada Família de la Línia 2 que actualment esta en servei. El trajecte de la Línia 2 entre Sagrada Família i Encants te dos revolts molts forts justament perquè esquiva les obres que es feren a l'estació de Gaudí per fer l'enllaç amb la Línia 2. La estació de Gaudí te dos vestíbuls, un d'ells (el més proper a l'estació de Sagrada Família) no te escales per accedir-hi directament des de l'exterior perquè no es van arribar a fer mai. L'altre vestíbul si te accés des de l'exterior i hi ha les dues escales tapiades a l'avinguda de Gaudí/Lepant. Actualment aquest segon vestíbul sembla ser que està ocupat per la seu d'una associació de jubilats de TMB i les seus d'altres entitats dues entitats (la Associació de Col.leccionistes ACEMA i Conductors Solidaris). Des de alguna d'aquestes associacions s'hi pot accedir a les andanes i també hi surt un túnel que segueix per sota l'Avinguda Gaudí fins l'accés que hi ha al carrer Provença/Marina (accés a les línies 2 i 5). La estació de Gaudí és visible mirant amb cura, en passar amb el metro es veuen dues andanes, escales, cartells, túnels d'accés, etc... És veu només anant de Sagrada Família a Horta. Al voltant d'ella hi ha una llegenda urbana que diu que de tant en tant es veuen persones misterioses esperant el metro amb la mirada absent... Fa poc l'estació es netejà a fons i Nissan hi instal.là publicitat en forma de dues lones immenses il·luminades que eren visibles en passar el metro en direcció a Cornellà. Actualment de tant en tant pot estar il·luminada perquè se la segueix mantenint neta i vigilada perquè hi ha anat gent a fer grafittis. S'ha dit que es volia reobrir i de fet sembla ser que seria totalment factible fer-ho per l'estat de conservació impecable que manté l'estació. A banda de l'estació hi ha un túnel de metro tapiat que havia de unir la Línia 2 amb la 5 i anava de Gaudí a l'estació de Sagrada Família de l'actual Línia 2 (mireu el mapa per veure per on passa).

Fotos:

Les obres de construcció l'any 1968:




Les andanes ja fetes (aquesta foto va ser publicada a la Vanguardia però tinc dubtes de que realment la foto no sigui de l'antiga estació de Sagrada Família abans de que la renovessin):




Els accessos (tapiats) a l'Avinguda de Gaudí:



L'Estació de Gaudí l'any 2006:




L'estació de Gaudí amb la publicitat que va posar Nissan l'any passat:



ESTACIÓ DE FERRAN (='FERNANDO')




Línia: 3

Nota: La Línia 3 va ser la primera Línia que va tenir el metro i es coneixia com el Gran Metro de Barcelona.

Lloc on és: Entre les actuals estacions de Liceu i Drassanes.

Història:

La Línia 3 de l'actual Metro va ser la primera a fer-se i se la coneixia com 'el Gran Metro'. L'estació de Ferran formava part d'aquesta Línia i quan es va inaugurar el 15 d'abril de 1946 era la estació terminal. Crec que pel fet de ser una estació final de Línia només tenia una via, si fos així, per les fotos que es conserven es dedueix que, a banda de només tenir una via, només tenia una andana. L'estació era sota la Rambla entre el Pla de la Boqueria i el Carrer Ferran a uns 200 metres de l'estació de Liceu. Els accesos eren a la Rambla cantonada carrer Ferran, davant de on ara hi ha el Mac Donalds. Entre 1946 i 1968 va seguir essent l'estació terminal de l'actual Línia 3. L'any 1968 la Línia fou perllongada fins Drassanes i l'estació de Ferran quedà obsoleta ja que el trajecte Liceu-Drassanes era massa curt per encabir-hi una estació intermitja. El 1 de març de 1968 fou tancada al public i posteriorment desmantellada. Durant les obres de remodelació del Liceu es va fer allà una estació de fusta provisional. Ara, al terra de la Rambla a la cantonada amb Ferran, allà on era l'escala d'accés, hi ha una reixa de ventilació. Sembla ser que de l'estació va acabar totalment desmantellada i ara només queden les andanes, el vestíbul i els passadissos però modificats. Les andanes no se si es conserven intactes o be han estat estretades. Els passadissos crec que estan sencers però en algun tram poden estar tapiats. Al vestíbul s'hi instal·laren transformadors de FECSA. Actualment en passar amb el metro mirant amb cura entre Liceu i Drassanes es veu l'espai que ocupava, jo no les he vist però pel que sembla es poden arribar a veure 2 porxades al lloc on eren les andanes i es veu l'andana estreta. També es veuen les rajoles blanques de la paret (a la paret de la esquerra). Anant en direcció contrària no es veu res.
L'estació de Ferran te una altra particularitat i es que als anys 20 es planejà prolongar el túnel del Funicular de Montjuïc per sota el carrer Nou de la Rambla entre el Paral.lel (on es l'estació del Funicular actual) fins les Rambles enllaçant-lo amb el metro a l'antiga estació de Ferran. Segons sembla hi havia un projecte per fer l'obra i no està massa clar si es va fer o no. Algunes fonts diuen que es va construir tot, altres que es va fer una part, i altres que no es va arribar a fer res. Sembla ser que la tercera opció és la més probable.

Fotografies:

Obres del metro a les Rambles l'any 1924:




L'andana:




L'andana quan fou inaugurada el 1946:


ESTACIÓ DE TRAVESSERA


Línia: 3

Nota: La Línia 3 va ser la primera Línia que va tenir el metro i es coneixia com el Gran Metro de Barcelona.

Lloc on és: Entre les actuals estacions de Fontana i Diagonal



Història:

Fou projectada per suplir el problema que duia el fet de que les estacions de Fontana i Diagonal estiguessin tant separades una de l'altra però no s'arribà a construir mai tot i que s'arribaren a expropiar edificis per poder fer les obres.

ESTACIÓ DE CORREUS (='CORREOS')




Línia: 4

Nota: La Línia 4 antigament era un ramal de la Línia l'actual Línia 3 conegut com ramal Aragó-Correus del Gran Metro de Barcelona, això fou així fins que es creà la Línia 4 als anys 70.

Lloc on és: Entre les actuals estacions de Jaume I i Barceloneta

Història:

Fou inaugurada el 20 de febrer de 1934 com a final del ramal de la antiga Línia 3 que s'anomenava Aragó-Correus i que ara és part de la línia 4. Al ser una estació final de Línia tenia només una via i dues andanes, una ampla (andana 1) i una estreta (andana 2). Quan es feren les obres d'ampliació que donarien lloc a la Línia 4 duent el metro fins la Barceloneta i poble Nou l'estació de Correus quedava massa prop de la nova estació de Barceloneta i, el 20 de març de 1972, fou tancada. Les obres també implicaren afegir una via i, per a poder-ho fer, l'andana ampla de la estació de Correus fou desmuntada deixant només intacta la andana estreta. L'estació va ser desmantellada parcialment un cop tancada. Al lloc on havia hagut els accessos a la plaça on hi ha l'edifici de Correus hi ha uns respiradors. Inicialment els respiradors eren les mateixes escales d'accés de l'estació tapades amb una reixa però mantenint les baranes de pedra que sobresurten del terra. Posteriorment es desmuntaren les baranes i es deixà tot a nivell de terra amb una reixa per la que es podia passar caminant per sobre. Crec que això darrer es va fer a les obres de les olimpíades del 1992. Actualment les reixes hi son però esta tot transformat ja que si mires sota ja es veuen les escales senceres com abans sinó una part d'elles i un pou de ventilació. La reixa allargada que hi ha actualment està posada en sentit perpendicular al que tenien les antigues escales però és al mateix lloc on eren. Actualment passant amb el metro si es mira be es possible veure-la però només anant en direcció la Pau, es a dir de Jaume I a Barceloneta. De Barceloneta a Jaume I no es veu res. En passar fins i tot el tren fa un tremolor molt ràpid, suposo que això passa perquè el buit que genera l'estació deu crear una turbulència que fa tremolar el metro. El que crida més l'atenció son les rajoles amb les que estava decorada la paret del que havia estat l'andana ampla, l'andana estreta també es veu (crec que la estretaren més en fer les obres de continuació de la Línia 4) i hi ha encara els bancs, els cartells de publicitat i les lletres on posa 'Correos'. L'estació està parcialment desmantellada però seria aprofitable i s'ha parlat varies vegades de reobrir-la. Sembla ser que ara, a banda de l'andana, només resta una part dels passadissos ja que el que duia al vestíbul i a la sortida va ser tapiat per poder instal.lar el ventilador del pou de ventilació. Crec que fa poc es varen instal·lar llums per il·luminar el túnel però que encara no han funcionat mai.

Fotografies:

L'andana estreta de l'estació de Correus:




L'andana ampla de l'estació de Correus:




Les dues andanes de l'estació de Correus:




L'andana ampla de l'estació de Correus el maig de 1955:




Les taquilles de l'estació de Correus el maig de 1955:




La sortida, el vestíbul, i el despatx del cap d'estació de l'estació de Correus el maig de 1955:




Obres prop de l'estació de Correus l'any 1970. La foto és de quan s'estava ampliant la Línia 4 en direcció a la Barceloneta i el Poble Nou però no se si correspon a aquelles obres:




Cartell de 1972 anunciant el tancament de l'estació de Correus:



Tres fotos de l'andana estreta d'aquesta estació fetes el desembre del 2006 (la foto en blanc i negre es per comparar, fixeu-vos en la publicitat...):










Reixes al terra del carrer al lloc on hi havia l'accés a l'estació de correus l'abril del 2007 (avui es un pou de ventilació de la Línia 4 però encara es poden veure rastres de les escales d'accés):




ESTACIÓ DEL BANC (='BANCO')



Línia: 4

Nota: La Línia 4 antigament era un ramal de la Línia l'actual Línia 3 conegut com ramal Aragó-Correus del Gran Metro de Barcelona, això fou així fins que es creà la Línia 4 als anys 70.

Lloc on és: Entre les actuals estacions d'Urquinaona i Jaume I.

Història:

Fou construïda l'any 1911 juntament amb un tram de Línia que es va fer expressament per arribar a ella des de urquinaona però mai fou oberta al públic. Tampoc no s'obri quan fou afegida a la Línia que ja anava a Jaume I el 1925. El seu nom prové del fet que és prop de l'antiga seu del Banc d'Espanya. Esta sota l'actual plaça d'Antoni Maura, a la confluència entre Av. de la Catedral i la Via Laietana. Fou una estació molt petita, o com a mínim això es el que diuen a la majoria de llocs on he llegit quelcom d'ella. De tota manera a un lloc vaig llegir el contrari, que era molt gran. Aquesta confusió prové del fet que en no arribar a funcionar mai i ser tant antiga es tenen poques dades d'ella. Es diu que va ser feta per a dur trameses dels diners recaptats a totes les estacions de metro de la ciutat (i potser altres trameses de diner) fins la antiga seu del Banc d'Espanya. A l'edifici del Banc d'Espanya, que és el que ara es seu de la Caixa de Catalunya (no confondre amb la seu de la Caixa que hi ha més amunt), es veu que es va arribar a construir una mena de oficina subterrània per això. Sembla ser que aquests transports de diner s'havien de fer en un metro especial al que anomenaven 'el tren dels diners' que havia de circular només de nit fora de l'horari habitual. Avui es conserva una andana molt simple que es visible només baixant de Urquinaona a Jaume I que crec que és la única que va arribar a tenir aquesta estació. Les dependències annexes no se com estan però encara es conserva una escala d'accés que no se on dona exactament. Ara l'estació s'usa de magatzem de manteniment del metro (o com a mínim s'ha usat en alguns moments per això). L'andana és curta, només te la longitud de un vagó de metro ja que les descarregues de diners s'havien de fer només des de un vagó, això juntament amb la excesiva proximitat amb Jaume I va fer que mai s'usés malgrat formar part de la Línia que baixava per via Laietana des de 1925.

Fotografies:

La via del metro al tram entre Urquinaona i Jaume I, el que es veu al fons il·luminat crec que te quelcom a veure amb l'estació de Banc:




L'andana de l'estació de Banc:




L'escala d'accés a l'andana de l'estació de Banc:







Plànol de la secció dels túnels de metro entre Urquinaona i el final de la Via Laietana (on eren les antigues estacions de Correus, i Banc i on ara son encara les de Jaume I i Urquinaona).





ESTACIÓ DE ROQUETES


Línia: 4

Lloc on és: a Roquetes.

Història: No es la mateixa que l'actual que du aquest nom. Despres edito i poso més dades.


ESTACIÓ DE LA BORDETA



Línia: 1

Nota: la Línia 1 fou la segona Línia de metro que es va fer a Barcelona i es coneixia com 'el Transversal'

Lloc on és: entre entre Santa Eulàlia i Mercat Nou

Història:

Fou inaugurada el 10 de juny de 1926, era una estació exterior inici de Línia que després deixaria d'ésser-ho el 1932 i, finalment, acabaria quedant en desús. El 5 de juliol de 1980 fou tancada degut a les obres d'ampliació que es feien a la Línia 1 i que durien la línia 1 fins una nova estació subterrània de Santa Eulàlia (havia una antiga estació exterior de Santa Eulàlia que fou destruïda), etc.... Amb aquestes obres la estació de la Bordeta era massa prop de la nova de Santa Eulàlia i fou desmantellada el 23 de desembre de 1983. Esta encara intacta i és, juntament amb Gaudí, l'estació fantasma millor conservada del metro de Barcelona.

L'antiga estació de La Bordeta:





ESTACIÓ DE SANTA EULÀLIA (ANTIGA)



Línia:
1

Nota: la Línia 1 fou la segona Línia de metro que es va fer a Barcelona i es coneixia com 'el Transversal'

Lloc on era: prop de l'actual de Santa Eulàlia en direcció a Mercat Nou.

Història:

L'antiga estació de Santa Eulàlia fou inaugurada el 1 de juliol de 1932 i durant un temps fou l'inici de la Línia i va conviure en funcionament amb la antiga estació de la Bordeta (ambdues exteriors aleshores). Fou clausurada el 5 de juliol de 1980 i totalment destruïda en soterrar-se la Línia i construir la nova estació subterrània de de Santa Eulàlia que hi ha ara. Actualment no en queda ni rastre.

Fotografies:




ESTACIÓ DE PLAÇA ESPANYA (ANTIGA)



Línia: 1

Nota: la Línia 1 fou la segona Línia de metro que es va fer a Barcelona i es coneixia com 'el Transversal'

Lloc on és: prop de l'actual estació d'Espanya,

Història:

No es la mateixa estació d'Espanya que actualment du aquest nom. Fou inaugurada el 1929 en motiu de la Exposició Universal. Per això s'hi usà una tercera via i la seva andana corresponent que no son les dues vies actuals de la Línia 1. Posteriorment aquesta 3a via fou usada per aparcar metros i més endavant suprimida (any 1975). El seu lloc ara l'ocupa en part les botigues i l'entrada de l'estació de la plaça d'Espanya dels Ferrocarrils de la Generalitat i és encara visible.

En relació amb aquesta estació sembla ser que es va projectar uns túnels amb finalitats militars que havien d'anar de Plaça Espanya fins el castell de Montjuïc passant pel barri del Polvorí (un barri a Montjuïc fet on abans havia un polvorí militar). El pla per fer aquests túnels no es coneix massa be i es mig llegenda urbana però el que si es cert es que es va fer el començament del túnel i que abans de la guerra civil es va preveure seguir-lo coma una branca del 'Transversal' (actual Línia 1) que havia d'anar de la Plaça de Sants a Pubilla Cases. A banda d'això semble ser que si hi ha túnels sota el barri del Polvorí però no se si enllacen amb Plaça Espanya totalment o tenen alguna altra bifurcació. En alguns llocs he llegit que aquella mena de túnel tapiat que es veu a un penya-segat a l'alçada del Morrot passant per la Ronda Litoral te a veure amb aquella xarxa de túnels. En altres bandes he llegit que des de aquell túnel tapiat del Morrot es podia accedir fins el castell (el castell es dalt del penya-segat). A Montjuïc (al barri del Poble Sec) també hi ha un túnel que s'ha atribuït a la xarxa de túnels militars i que durant la guerra civil s'usà com a refugi anomenant-lo 'refugi 307' .

Fotografies:

L'estació d'Espanya el dia que fou inaugurada l'any 1929:




L'antiga estació de plaça Espanya:



ESTACIÓ DE PLAÇA CATALUNYA (ANTIGA)


Línia: 1

Nota: la Línia 1 fou la segona Línia de metro que es va fer a Barcelona i es coneixia com 'el Transversal'

Lloc on és: a la Plaça Catalunya, prop de l'actual de la Línia 3.

Història:

No es la mateixa estació de Catalunya que actualment du aquest nom. L'antiga estació de Plaça Catalunya fou inaugurada el 10 de juny de 1926 com a part del traçat del 'Transversal' (l'actual Línia 1). Poc després de fer-se ja va haver d'ésser modificada per deixar espai per encabir 2 vies de la Línia de RENFE que anava de Plaça Catalunya a l'estació del Nord que seria inaugurada el 1928. Anys més tard tota la seva estructura seria modificada i es separaren les vies de RENFE de les del Metro. La manera de fer-ho va ser construir un vestíbul superior que anava de banda a banda. La estació antiga va desaparèixer (hi ha qui la confon amb uns enllaços que es feren a la nova de Plaça Catalunya per enllaçar-la amb Universitat i als que s'accedeix des de un dels extrems de l'andana de l'actual estació de Plaça Catalunya. De l'antiga estació de Catalunya avui en dia només es conserven alguns passadissos llargs i estrets. Aquests passadissos es veu que a més estan molt mal il·luminats i a vegades s´han usat quan els de l'estació actual de Catalunya de Renfe o Metro han estat d´obres. Després edito i poso més dades.

Fotografies:

La primera estació de plaça Catalunya tal i com es va fer el 1926:




La segona estació de plaça Catalunya feta modificant la primera i afegint-li 2 vies (total 4):




Tal com era als anys 70 principis dels 80:




ESTACIÓ DE PLAÇA UNIVERSITAT (ANTIGA)



Línia: 1

Nota: la Línia 1 fou la segona Línia de metro que es va fer a Barcelona i es coneixia com 'el Transversal'

Lloc on és: a la Plaça Universitat, prop de l'actual estació de Universitat de la Línia 2.

Història:

No es la mateixa estació d'Universitat que actualment du aquest nom. L'antiga estació de Universitat fou inaugurada el 10 de juny de 1926. L'estació original es va anar modificant en varies fases per permetre el pas de la Línia de RENFE entre les estacions de plaça Catalunya i Sants. L'estació antiga va ser finalment tancada el 27 de juliol de 1971. La nova estació de Universitat va ser construïda en dos nivells (un per cada via) i fou inaugurada el 23 de desembre de 1972. Després edito i poso més dades.

Fotografies:





ESTACIÓ DE BIFURCACIÓ-VILANOVA (RODALIES RENFE)


Línia: No és una estació de metro pero es prop de la estació de Marina de la Línia 1

Lloc on és: prop de l'estació de rodalies RENFE del Clot-Aragó

Història:

L'estació 'Bifurcació Vilanova' era part del pla que es va fer als anys 70 que preveia fer 3 grans estacions a Barcelona: Sants, Clot-Aragó i Bifurcació Vilanova (per substituir l'antiga estació del Nord). L'estació 'Bifurcació-Vilanova' no es va arribar a inaugurar mai. L'andana del costat muntanya es va destruir a principis dels 90 per que la línia de rodalies del Maresme no interferís amb la que sortia cap el túnel de Meridiana. Als anys 50 hi passaren trens quan es soterraren les vies de RENFE entre el final del ramal urbà Glòries-Pl.Catalunya i l'estació de Sant Andreu Arenal. Aquesta estació està al final de l'andana de l'estació de rodalies RENFE del Clot-Aragó, molt lluny del darrer banc d'aquesta. Aquesta andana correspon a l'andana de costat mar de l'estació ja que la del costat muntanya està desapareguda. En alguns moments està il·luminada (però amb una llum blanca molt fluixa a diferència de la resta del túnels que hi ha llum groga). Quan és il·luminada es visible al final de tot de l'andana de Clot-Aragó, en altres moments resta invisible des d'allà i es veu completament fosca però des de els trens s'intueix perfectament. Inicialment havia de tenir enllaç amb l'estació de Marina de la L1 de Metro i actualment a les dues entrades de l'estació de Marina encara està gravat a uns marbres la inscripció: 'metro renfe metro renfe metro...'. Les escales d'accés de l'estació Bifurcació-Vilanova actualment acaben en una reixa a nivell del terra del carrer que segons tinc entès són a la vorera de l'altra banda del TNC. L'estació està sota l'Avinguda Meridiana (davant de l'Auditori i el TNC). A banda d'aquesta sortida sembla ser que en podria haver tingut una altra corresponent a l'andana que avui està destruïda i que donava a l'exterior en un punt on ara hi ha una escola.

Estic acabant d'ordenar les dades que tinc d'aquesta estació, de l'estació de Vallcarca de RENFE (la segona estació fantasma de RENFE a Barcelona), i de les darreres estacions fantasmes del metro de les que he parlat més amunt. Després edito i les poso. De moment unes fotos de com està ara:






















Les escales d'accés acaben en una reixa a nivell del terra del carrer




A banda de les estacions hi ha antics trams de túnels de metro que han quedat en desús com ara una tercera via de la Línia 1 a la plaça d'Espanya que fou usada durant la Exposició Universal de 1929 o aquesta que he comentat que unia l'estació antiga de Gaudí de la Línia 5 amb la de Sagrada Família de la Línia 2. A banda de aquests dos hi ha molts més, alguns força llargs. Després poso més dades d'això també.

EDITO:

Al final de l'andana de la Plaça Catalunya de Rodalies RENFE (en direcció Trinitat) hi ha unes escales que duen a uns passadissos i sales etc...

Pel que jo tinc entès això es un projecte de sortida de l'estació de Plaça Catalunya de RENFE que havia de connectar amb l'estació de Universitat que al final va quedar a mig fer. Segons he llegit en la remodelació de l'actual estació de metro de Pl.Catalunya als anys 80 en aquell tram d'andana es va fer parar trens. Va ser una cosa provisional que va durar mentre van durar les obres.

Aquí teniu unes fotografies del que hi ha:

Les escales d'accés al vestíbul vistes des de l'andana:







La part de dalt de les escales:




Vestíbul amb la part superior de l'escala que du a l'andana al fons:




Passadis que du a les oficines de TMB de Plaça Catalunya (a l'altra banda de la porta del final)




Vestíbul amb l'entrada al passadís que du a l'oficina de TMB de PLaça Catalunya: