25 de gener del 2007

Article cultureta

Continuarem fent un poc de país, després des post de Bel Canto un altre llibret q surt de sa nostra illa. Vos deix amb sa notícia extreta de vilaweb que m'ha agradat i com q no tot han de ser botxors... a ca una puta, qui el vulgui llegir q el llegeixi i qui no, no.

DIJOUS, 25/01/2007 - 06:00h

Antònia Vicens: 'Mallorca és el femer d'Europa'
L'escriptora publica la novel·la 'Ungles perfectes' (Proa)

Antònia Vicens (Santanyí, Mallorca, 1941) ha presentat una nova novel·la, 'Ungles perfectes', que publica l'Editorial Proa. És protagonitzada per dues dones, la Isabel i la Carmen, amigues per atzar, antagòniques en molts aspectes, però que comparteixen els fracassos sentimentals, la solitud, la dificultat de relació amb els fills... Dues vides immerses en una Mallorca plena de corrupció, droga, prostitució, 'el femer d'Europa' diu l'autora.

L'escriptora fa quaranta anys que va entrar per la porta gran en el món literari català, quan va guanyar el Premi Sant Jordi l'any 1967 amb '39º a l'ombra'. Ha estat una de les veus destacades de l'anomenada Generació dels 70 a les Illes Balears, i representant durant molts anys de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana a les Balears. Ara l'editor de Proa, Isidor Cònsul, diu que amb aquest llibre vol rellançar-la, perquè per diversos motius la seva trajectòria literària ha quedat una mica en secret. Antònia Vicens dóna raó d'aquest fet: 'L'any 67 quan vaig guanyar el premi em vaig atabalar. Em van convèncer per instal·lar-me a Barcelona, però poc temps després d'estar-hi vaig decidir que no, que volia tornar a Mallorca, a la calma. Preferia escriure en soledat i en llibertat'.

Sobre la nova novel·la, l'autora explica: 'La vaig començar fa quatre anys, quan encara no havien esclatat els escàndols de corrupció urbanística i de tràfic de drogues per l'aeroport de Palma, però jo ja ho ensumava i el que m'estranya és que tot plegat no esclatés fins ara'. Continua: 'He tractat el territori com si tingués ànima. Malauradament, tenim un territori humiliat, venut i prostituït'. La degradació de l'illa és un dels temes recurrents de l'autora.

'Tinc tendència a fer una prosa lírica, ha dit Antònia Vicens, però en aquesta novel·la les dones protagonistes em demanaven un altre to, i vaig decidir escoltar-les'. Per Cònsul es tracta d'una novel·la 'moderna, molt moderna, a estones esbojarrada -la podria signar l'Almodóvar- i molt actual'.

Antònia Vicens s'ha documentat per escriure el llibre, que és una ficció però que té molts elements que formen part de la realitat de l'illa: 'M'he documentat, per exemple, sobre com es pot passar droga per l'aeroport, en vaig parlar amb un alt càrrec de la policia secreta, i també he fet recerca sobre l'argot que s'utilitza en certs ambients'.

I malgrat retratar ambients i situacions socials i personals dures, la novel·la és àcida però també irònica, perquè segons Vicens, 'he preferit provocar un somriure en el lector més que no pas llàstima per les protagonistes. La novel·la té un punt d'alegre que no farà plorar ningú'.

4 comentaris:

Nate ha dit...

Més temes serio, m'ha arribat això per mail tipo acte contra es canvi climàtic.

Apaguemos todo el 1 de febrero de 19:55 a 20:00h


El 1 de febrero de 2007: participad en la más grande movilización de
ciudadanos contra el Cambio Climático! La Alianza por el Planeta (grupo de
asociaciones medioambientales) lanza una llamada simple a todos los
ciudadanos, 5 minutos de tregua para el planeta: todo el mundo apaga sus
velas y luces el 1 de febrero entre las 19:55 y las 20:00h.

No se trata de economizar 5 minutos de electricidad únicamente ese día,
pero sí de llamar la atención de los ciudadanos, de los medios
de comunicación y de los que deciden sobre el desperdicio de energía
y la urgencia de pasar a la acción!

5 minutos de tregua para el planeta: esto no lleva mucho tiempo, no cuesta
nada y mostrará a los candidatos a las elecciones legislativas de junio
2007 que el Cambio Climático es un asunto que debe pesar en el debate
político.

¿Por qué el 1 de febrero? Ese día saldrá en París, el nuevo informe del
grupo de expertos climáticos de las Naciones Unidas. Este evento tendrá
lugar en el país vecino: no hay que dejar pasar esta ocasión de torcer los
proyectos sobre la urgencia de la situación climática mundial.

Si participamos todos, esta acción tendrá un peso real mediático y
político, algunos meses antes de las elecciones! Haced circular al máximo
esta llamada!

Amigos de la Tierra

cuads ha dit...

amigos de la tierra...

impossible no pensar amb en batmanty...

Xavier Peña ha dit...

Davant d'aquest panorama com volen que els joves no cerquem evasió en ses drogues?? A sa que te descuides pots acabar perfectament amb una cresta i armat fins a ses dents a lo Taxi Driver...

tofito ha dit...

es major consum d'energia durant akesta hora es el de s'allumenta public, algu sap apagar faroles q no sigui en juli? es pagafantas en deu saber?